GebuVolco gaat voor duurzaam - Nieuws
Gepubliceerd op: dinsdag, december 1, 2020
Bron:
November 2020 - GebuVolco geeft milieu hoofdrol in ontwikkeling
QZ-schroeven efficiënter verpakt en zonnepanelen voor productie
Bij de herpositionering van de QZ-schroevenlijn heeft producent GebuVolco zich duidelijk laten leiden door de beperking van de milieubelasting. Dat resulteert onder meer in een vereenvoudigde verpakking. “Daarmee besparen we ook nog eens op transport en dus ook op de CO2-uitstoot en de footprint van onze producten”, zegt Kees Geleijnse, sales manager van GebuVolco.
Wat eind 2019 begint met de vraag of GebuVolco met haar QZ-assortiment nog wel de juiste marktpositie inneemt, mondt uit in een brede ontdekkingsreis voor het team dat zich over die vraagt buigt. “Onze schroeven vormen een van de vier pijlers van GebuVolco en het is de enige productcategorie waarmee we ons op de groothandel en doe-het-zelf richten. Daarin hebben we te maken met een totaal andere dynamiek dan in de nichemarkten die we met onze drie andere pijlers bedienen. De markt van schroeven beweegt constant en daarin moet je meebewegen”, zegt Geleijnse.
Vraag hier uw gratis QZ proefpakket aan: Duurzaam - GebuVolco
Opkomst private label
De opkomende private labels die de schroevenmarkt betraden, de eigen en speciale schroeven die andere fabrikanten introduceerden; het zijn de concrete ontwikkelingen die GebuVolco aan het heroverwegen brengen. “QZ is een van de vier merken binnen ons schroevenassortiment, net als Silvermate, onze DTL neutrale lijn en de private labelschroeven. Door ze alle vier naast elkaar te zetten en zaken als kwaliteit en verpakking te vergelijken hebben we de positionering van ons programma geanalyseerd.”
Die analyse leerde GebuVolco dat de premium schroef Silvermate en de QZ-schroef beide als premium worden gepresenteerd. “En daarmee te dicht op elkaar gepositioneerd waren. Vooral in de verpakking. En dat was eigenlijk helemaal niet nodig, dus daar zagen we een eerste verbeterpunt. Dat onze topschroef in een premium verpakking zit is prima, maar voor de normale schroef is die noodzaak er niet.”
Begin van meer
Deze – op zich logische en nuchtere – constatering blijkt echter het begin van meer aanpassingen. Geleijnse: “Gaandeweg dat proces kwamen we al snel meer verbetermogelijkheden tegen. Want behalve het plastic kijkvenster was het doosje ook vanwege zijn blauwe kleur onnodig milieubelastend. Bovendien waren de doosjes gemaakt van vrij dik en stevig karton terwijl minder zwaar karton ook volstaat.”
Los van de ‘milieuwinst’ die deze aanpassingen opleveren, zijn ze ook kostenbesparend. “Ook dat speelt natuurlijk een rol, maar in het hele traject is het zo beperkt mogelijk belasten van het milieu steeds uitgangspunt geweest.”
Efficiënte afmeting
Een andere verandering aan de verpakkingslijn van de QZ-schroeven betreft de maatvoering van de doosjes en omdozen. “Die hebben we dusdanig aangepast dat we efficiënter kunnen transporteren en opslaan. Hiervoor kan flink bespaard worden op de CO2-uitstoot. Want nu kunnen we met hetzelfde aantal pallets meer schroeven vervoeren. En dus ook met hetzelfde aantal containers meer schroeven uit Taiwan te importeren.”
Voordelen waarvan ook de handel profiteert, aldus GebuVolco. “Het betekent dat onze klanten ook efficiënter voorraad kunnen houden en onze schroeven kunnen opslaan. Het biedt voordeel voor het totale voorraadbeheer.”
De nieuwe verpakkingslijn van QZ kent doosjes met kiepklep voor de kleinere schroeven en doosjes met bovenklep voor de langere schroeven. GebuVolco heeft de introductie voor de nieuwe verpakkingslijn voor de eerste helft van 2021 gepland staan.
Prijstransparantie
Behalve de milieubelasting en transport en logistiek was ook de prijs onderwerp van gesprek tijdens de discussie over de nieuwe positionering. “Daarin zijn we kritisch naar onszelf geweest. De markt is enorm transparant als het gaat om prijs en kwaliteit. Alle informatie is te vinden en voor iedereen toegankelijk via internet. Daarbij hebben we gekeken naar de markt, naar de concurrentie en onze eigen positie daarin.”
Volgens Geleijnse was ook de prijspositionering van QZ aan heroverweging toe. “Maar mede dankzij de andere verbeteringen kunnen we daarin ook stappen zetten. Een operatie als deze heeft ook prijsconsequenties.”
Enthousiasme
De nieuwe positionering van het QZ-assortiment is inmiddels met enkele klanten gedeeld en de reacties daarop zijn volgens Geleijnse erg enthousiast. “Het enthousiasme bij die klanten is groot. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee tegemoetkomen aan de wensen in de markt. Ook onze klanten zijn bezig met hun eigen impact op het milieu en manieren om die impact zo klein mogelijk te houden. Als wij hen daarin kunnen helpen met onze producten profiteren we daar samen van. Net als uiteindelijk de eindklant die ook van het milieuvoordeel geniet.”
Geleijnse verwacht dat de milieu-impact van producten de komende jaren steeds belangrijker gaat worden. “Ik kan me voorstellen dat inkooporganisaties en andere grote klanten het gewoon gaan opleggen. Dat is ook de kracht die deze organisaties hebben. Een goede ontwikkeling in mijn ogen, want zo werk je samen aan een duurzame sector.”
900 Zonnepanelen
Voor de producent van ijzerwaren blijft milieubewustzijn niet beperkt tot de QZ-schroeven. Zo worden in de laatste maanden van 2020 nog 900 zonnepanelen op het dak van de hoofdvestiging in Hellevoetsluis geplaatst. “Die panelen leveren de energie op voor onze eigen productiefaciliteit. Daarmee worden we zelfvoorzienend in onze energiehuishouding”, aldus Geleijnse.
Omdat de panelen op het dak meer elektriciteit opleveren dan GebuVolco gebruikt, wordt de rest aan buren op het industrieterrein geleverd. “Zo werken we samen met onze buren ook aan een lagere energie- en daarmee ook milieubelasting.”